STANDARDY MATEMATIKA
26.10.2012 10:30
Pro úplné zobrazení dokumentu klikni zde
Vypracovala skupina pro přípravu standardů z matematiky ve složení:
Vedoucí: Eduard Fuchs, Přírodovědecká fakulta MU Brno
Koordinátor za VÚP: Eva Zelendová, VÚP v Praze
Členové: Helena Fučíková, ZŠ Praha-Hostivař
Dag Hrubý, Gymnázium Jevíčko
Hana Lišková, VOŠP a SPgŠ Litomyšl
Michaela Pažoutová, ZŠ Praha 4,
Dagmar Ryčlová, ZŠ Jesenice
Jitka Topičová, ZŠ a MŠ Sadov
1. stupeň
1. ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
Vzdělávací obor |
Matematika |
Ročník |
5. |
Tematický okruh |
Číslo a početní operace |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-5-1-01 Žák využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
Doplň chybějící čísla:
|
|
M-5-1-01.1
Je-li rámeček vložen vlevo od rovnítka, musí žák pro výpočet zvolit inverzní početní operaci, aby získal výsledek do příslušného rámečku. To je náročnější varianta, než kdyby byl rámeček vpravo od rovnítka. Nutno ponechat oba typy. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
Ročník |
5. |
Tematický okruh |
Číslo a početní operace |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-5-1-02 Žák provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
Vypočítej, do rámečků doplň chybějící číslice:
929 437 328 28 - 154 x 7
|
|
Poznámky |
M-5-1-02.1 M-5-1-02.2 M-5-1-02.3
Tyto úlohy, které vyžadují elementární dovednosti, je nutné zařadit do každého testu. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
Ročník |
5. |
Tematický okruh |
Číslo a početní operace |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-5-1-03 Žák zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
Odhadni a vepiš čísla uvedená v nabídce do rámečků nad číselnou osou. Nabídka čísel:
149 999 852 011 250 100 549 900 308 000
0 100 000 200 000 300 000 400 000 500 000 600 000 700 000 800 000 900 000 1 000 000
|
|
Poznámky |
M-5-1-03.6 |
Vzdělávací obor |
Matematika |
Ročník |
5. |
Tematický okruh |
Číslo a početní operace |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-5-1-04 Žák řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
Přiřaď k jednotlivým úlohám odpovídající matematické vyjádření: 36 + 4 = 36 – 4= 36 x 4 = 36: 4 = Úlohy vyřeš.
Odpověď: Dceři je _______ roků.
Kolik modelů letadel má nyní celkem?
Odpověď: Pavel má nyní celkem ______ modelů.
Matematické vyjádření
Odpověď: V učebně zůstalo ______ počítačů.
Odpověď: Kuchařka měla celkem ______ jablek. |
|
Poznámky |
M-5-1-04.1 M-5-1-04.2
Záměrně jsou použita stejná čísla, aby nebylo možné přiřadit úlohu k matematickému vyjádření jen na základě shody číselných údajů.
Indikátory 3 a 5 lze testovat pouze otevřenou úlohou. |
2. ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY
Vzdělávací obor |
Matematika |
||||||||
Ročník |
5. |
||||||||
Tematický okruh |
Závislosti, vztahy a práce s daty |
||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-5-2-01 Žák vyhledává, sbírá a třídí data |
||||||||
Indikátory |
|
||||||||
Ilustrační úloha |
|||||||||
V tabulce je uveden počet diváků, kteří se během uvedených tří dnů přišli podívat do pražských kin na film Kuky se vrací.
ANO – NE (zakroužkuj pravdivou odpověď)
|
|||||||||
Poznámky |
M-5-2-01.2
Indikátor 1 nelze testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
||||||||
Ročník |
5. |
||||||||
Tematický okruh |
Závislosti, vztahy a práce s daty |
||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-5-2-02 Žák čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy |
||||||||
Indikátory |
|
||||||||
Ilustrační úloha – minimální obtížnost |
|||||||||
Na informační tabuli o příjezdech vlaků jsou tyto údaje:
Vyber z nabídky, v kolik hodin přijede zpožděný vlak
a) 19:35 b) 13:45 c) 13:35 d) 13:05
|
|||||||||
Poznámky |
M-5-2-02.3
Indikátor 2 nelze testovat elektronicky. |
3. GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU
Vzdělávací obor |
Matematika |
||||||||||||||||||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a v prostoru |
||||||||||||||||||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-5-3-01 Žák narýsuje a znázorní základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kružnice); užívá jednoduché konstrukce |
||||||||||||||||||||||||||||||
Indikátory |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Ilustrační úloha |
|||||||||||||||||||||||||||||||
K popisu rovinných útvarů přiřaď správný název a obrázek (A, B, C,D).
1. Útvar má 4 strany. Všechny sousední strany jsou kolmé. Všechny strany mají stejnou délku. _______________ 2. Útvar má 4 vrcholy. Protilehlé strany jsou vždy rovnoběžné. Sousední strany mají různou délku. ____________ 3. Útvar má 3 strany a 3 vrcholy. ___________________
4. Útvar nemá žádnou stranu ani vrchol. _____________
Nabídka názvů: kružnice obdélník trojúhelník čtverec
A B C D
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Poznámky |
M-5-3-01.1 M-5-3-01.3
Indikátory 6 – 9 nelze testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
||||||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||||||
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a v prostoru |
||||||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-5-3-02 Žák sčítá a odčítá graficky úsečky; určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran |
||||||||||||||||||
Indikátory |
|
||||||||||||||||||
Ilustrační úloha |
|||||||||||||||||||
Na obrázku jsou tři rovinné útvary K, L, N.
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda platí (ANO), nebo neplatí (NE).
1. Obdélníky K a N mají stejný obvod. ANO NE
2. Obdélník K má větší obvod než útvar L. ANO NE
|
|||||||||||||||||||
Poznámky |
M-5-3-02.1 M-5-3-02.2 M-5-3-02.3
Nutno vložit jako podklad celého obrázku čtvercovou síť.
Indikátory 4 a 5, částečně 2 nelze testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
||||||||
Ročník |
5. |
||||||||
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a prostoru |
||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-5-3-03 Žák sestrojí rovnoběžky a kolmice |
||||||||
Indikátory |
|
||||||||
Ilustrační úloha |
|||||||||
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení o úsečkách na obrázku, zda platí (ANO), nebo neplatí (NE).
Úsečky EH a EG jsou rovnoběžné ANO NE
Úsečky AH a FA jsou kolmé ANO NE
|
|||||||||
Poznámky |
M-5-3-03.1
Nutno vložit jako podklad celého obrázku čtvercovou síť.
Indikátor 2 nelze testovat elektronicky. |
Vzdělávací obor |
Matematika |
||||||||||||||||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a v prostoru |
||||||||||||||||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-5-3-04 Žák určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu |
||||||||||||||||||||||||||||
Indikátory |
|
||||||||||||||||||||||||||||
Ilustrační úloha |
|||||||||||||||||||||||||||||
Na obrázku jsou čtyři rovinné útvary K, L,M, N.
Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je pravdivé (ANO), nebo nepravdivé (NE).
1. Obdélníky K a N mají stejný obsah. ANO NE
2. Útvary L a M mají stejný obsah. ANO NE
3. Obdélník K má větší obsah než útvar L. ANO NE
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Poznámky |
M-5-3-04.1 M-5-3-04.2 |
Vzdělávací obor |
Matematika |
Ročník |
5. |
Tematický okruh |
Geometrie v rovině a v prostoru |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-5-3-05 Žák rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvaru překládáním papíru |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
Doplň obrázky tak, aby vznikly osově souměrné útvary podle vyznačené osy souměrnosti.
|
|
Poznámky |
M-5-3-05.3
Indikátor 2 nelze testovat elektronicky. |
4. NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY
Vzdělávací obor |
Matematika |
Ročník |
5. |
Tematický okruh |
Nestandardní aplikační úlohy a problémy |
Očekávaný výstup RVP ZV |
M-5-4-01 |
Indikátory |
|
Ilustrační úloha |
|
Maminka chce upéct perník. Troubu musí předehřát 15 minut a potom 40 minut bude perník péci. Perník má být upečený v jedenáct hodin. Kdy nejpozději musí maminka troubu zapnout?
a) 10:05 b) 10:15 c) 10:25 d) 10:55
|
|
Poznámky |
M-5-4-01.1 M-5-4-01.2 M-5-4-01.3 |