STANDARDY ANGLICKÝ JAZYK
26.10.2012 11:13
Pro úplné zobrazení dokumentu klikni zde
Vypracovala skupina pro přípravu standardů z anglického jazyka ve složení:
Vedoucí: Mgr. Štěpánka Legemzová, ZŠ Angel, Praha 12
Koordinátor za VÚP: Mgr. Kamila Sladkovská, VÚP Praha
Členové: Mgr. Ludmila Balíková, ZŠ Heyrovského, Olomouc
PaedDr. Zdena Hartingerová, ZŠ SNP Hradec Králové
PaedDr. Jana Hornová, ČŠI
Mgr. Kateřina Janu, ZŠ Bakalovo nám., Brno
Mgr. Petra Lexová, ZŠ Ostrčilova, Ostrava
Mgr. Ludmila Mottlová, ZŠ Hořovice
Mgr. Jana Sankotová, Gymnázium Pelhřimov
1. stupeň – 2. období (5. ročník)
UČIVO
(slouží ke specifikaci obsahu a rozsahu očekávaných výstupů nebo indikátorů)
Typy textů
formulář, blahopřání, pozdrav, krátký neformální dopis, email, pozvánka, sms, vzkaz, pohlednice např. z prázdnin, žádost, omluva, popis, návod, nápis, jízdní řád, leták, plakát, pokyn, příkaz, říkanka, básnička a písnička, pohádka, komiks
Tematické okruhy
domov, rodina, škola a vyučovací předměty, volný čas a zájmová činnost, město a venkov, názvy povolání, lidské tělo, čas: hodiny, dny v týdnu, měsíce v roce, oblékání, nákupy, jídlo a potraviny, příroda, roční období a počasí, tradice a zvyky, svátky, základní důležité zeměpisné údaje, děti a mládež v jiných zemích Evropy
Slovní zásoba ve vztahu k tematickým okruhům
Jazykové prostředky
- základní fonetické znaky, základní pravidla výslovnosti slov, pravopis osvojených slov a tvarů
- množné číslo podstatných jmen, člen určitý, neurčitý, přídavná jména (základní a přivlastňovací), zájmena (osobní, přivlastňovací, tázací, ukazovací), číslovky (základní, řadové), základní předložky místa a času
- slovesa to be, have, can a známá plnovýznamová slovesa v přítomném čase (prostý a průběhový), rozkazovací způsob
- věta jednoduchá, tvorba otázky a záporu, pořádek slov ve větě, otázky s „who/what/when/where/how/why“, vazba there is/ there are
Poznámky:
- Očekávané výstupy z RVP ZV, které jsou rozpracovány do jednotlivých indikátorů, jsou vyznačeny tučným písmem.
- Netestovatelné očekávané výstupy z RVP ZV včetně rozpracovaných indikátorů jsou vyznačeny odlišnou barvou.
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
Ročník |
5. |
|
Receptivní řečové dovednosti – čtení s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-2-01 |
Indikátor |
CJA-5-2-01.1 |
Ilustrační úloha |
Přečti si text a vyřeš následující úkoly.
My Grandpa´s house is in the country. I stay there during the school holidays. There aren´t many cars, and I ride my bike a lot. I go for long walks with Grandpa´s dog. I like Grandpa´s country home.
Please write soon.
Love,
Vyznač vhodný obrázek.
A □ B □ C □
A □ She goes for long walks with Grandpa´s dog. B □ She plays the piano. C □ She draws pictures. D □ She plays computer games.
|
Poznámky |
typ úlohy č.1: žák vyhledá v textu informaci a označí odpověď pomocí obrázku Obrázek B – Amy na procházce s dědečkem.
Obrázek C – Amy na procházce se psem. (správné řešení) typ úlohy č.2: žák označí dvě správné možnosti z výběru
další možné typy úloh: kategorizace, dichotomická úloha
Popis jednoduchého textu je uveden v obecné charakteristice materiálů doporučených k tvorbě úloh.
Správné odpovědi v tabulce označené zeleně. |
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
Ročník |
5. |
|
Receptivní řečové dovednosti – čtení s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-2-01 |
Indikátor |
CJA-5-2-01.2 |
Ilustrační úloha |
Přečti slovesa a přiřaď k obrázkům.
4. 5. Řešení:
1. Draw 2. Write 3. Read 4. Cut 5. Close the book |
Poznámky |
typ úlohy: žák přiřadí slovní spojení ke správnému obrázku
|
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
Ročník |
5. |
|
Receptivní řečové dovednosti – poslech s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-2-01 Rozumí známým slovům a jednoduchým větám se vztahem k osvojovaným tématům. |
Indikátor |
CJA-5-2-01.3 Rozumí známým slovům a základním větám, které se vztahují k rodině, škole, volnému času a dalším známým tématům, v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně. |
Ilustrační úloha |
Poslouchej. Přiřaď ke každému jeho oblíbenou věc.
Mary …………..
Jane …………
Peter …………
A B C D
Tapescript:
Mary: I like ice- cream ! Hmm, yummy!
Řešení:
Tim C Mary B Jane D Peter A
|
Poznámky |
typ úlohy: na základě poslechu audionahrávky žák přiřadí ke jménu správný obrázek popis obrázků: 1 – fotbalový míč, 2 – zmrzlina, 3 – kytara, 4 - kniha
další možné typy úloh: dichotomická úloha, doplňování, výběr z odpovědí, otevřené úlohy s jednoduchou odpovědí
zdroj obrázků: Google cliparts
Nahrávka by měla být zopakována 2x. |
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
||||||||||||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||||||||||||
|
Receptivní řečové dovednosti – poslech s porozuměním |
||||||||||||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-2-01 Rozumí známým slovům a jednoduchým větám se vztahem k osvojovaným tématům. |
||||||||||||||||||||||||
Indikátor |
CJA-5-2-01.4 Rozumí jednoduchým číselným údajům. |
||||||||||||||||||||||||
Ilustrační úloha |
Poslouchej. Doplň tabulku.
Tapescript: Reporter: Hello, what´s your name? Lucy: Hello, I´m Lucy and this is my friend Emma. Reporter: How old are you, Lucy? Lucy: I´m nine years old. Reporter: And where do you live? Lucy: I live at number 52, London Road and I have got 3 dogs at home. Reporter: Thank you, Lucy. And how old are you, Emma? Emma: I´m 10. Reporter: Ok, and what´s your address? Emma: My address is 25 Park Road. Reporter: Have you got any pets, Emma? Emma: Yes, I´ve got 4 rabbits and 1 fish. ….
Řešení:
|
||||||||||||||||||||||||
Poznámky |
typ úlohy: na základě poslechu audionahrávky žák doplní do tabulky požadované údaje další možné typy úloh: výběr z odpovědí, psaní čísel podle nahrávky.
Nahrávka by měla být zopakována 2x.
Zdroj poslechu: Tracks 4 (Longman) |
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
||||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||||
|
Receptivní řečové dovednosti – čtení s porozuměním |
||||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-2-02 |
||||||||||||||||
Indikátor |
CJA-5-2-02.1 |
||||||||||||||||
Ilustrační úloha |
Přečti si komiks a označ obrázky čísly 1-6 podle smyslu textu.
HERBIE
E F |
||||||||||||||||
Poznámky |
Řešení: |
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
Ročník |
5. |
|
Receptivní řečové dovednosti – čtení s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV
|
CJA-5-2-02 Rozumí obsahu a smyslu jednoduchých autentických materiálů (časopisy, obrazové a poslechové materiály) a využívá je při své práci. |
Indikátor |
CJA-5-2-02.2 |
Ilustrační úloha |
Jedeš do Londýna a chceš navštívit zoologickou zahradu. Na adrese
https://www.londonpass.com/london-attractions/london-zoo.html
London Attractions > Places of Interest > London Zoo London Zoo
ADDRESS:
Regent's Park Opening Times:
Open daily at 10.00hrs. Facilities: Please check with attraction regarding accessibility, mobility and other special issues.
London Pass Benefits:
Free entry to ZSL London Zoo with a London Pass ZSL London Zoo in Regent's Park is the perfect fun-filled family attraction.
|
Poznámky |
zdroj textu: https://www.londonpass.com/london-attractions/london-zoo.html (25. 2. 2011)
Řešení je vyznačeno zeleně. Odpověď je považována za správnou i při formální nepřesnosti (např. odpověď “10” na otázku č. 2 nebo odpověď “14,20” na otázku č. 4). Adresa (otázka č. 1) musí být uvedena celá. |
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
Ročník |
5. |
|
Receptivní řečové dovednosti – poslech s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-2-02 |
Indikátor |
CJA-5-2-02.3 |
Ilustrační úloha |
Poslouchej. Přiřaď ke každému jménu správný obrázek.
Paul ……..
Tapescript:
Speaker E: No, it isn´t. It´s cold today and it´s cloudy.
Řešení: |
Poznámky k úloze |
typ úlohy: na základě poslechu audionahrávky žák přiřadí ke jménu správný obrázek
Nahrávka by měla být zopakována 2x. |
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
Ročník |
5. |
|
Receptivní řečové dovednosti - čtení s porozuměním |
Očekávaný výstup RVP ZV
|
CJA-5-2-04 Vyhledá v jednoduchém textu potřebnou informaci a vytvoří odpověď na otázku. |
Indikátor |
CJA-5-2-04.2 Vytvoří odpověď na otázku týkající se textu. |
Ilustrační úloha |
Přečti si text a vyřeš následující úkoly.
Tom Twitter is thirty years old. He lives in a small village called Kennington near Oxford. He drives a train. Every weekday he drives trains from Oxford to London. He likes driving a train. He wants to move to a big town because there is not much to do in the village. In his free time he plays football, he watches TV and he likes reading.
In __________________________
____________________________
____________________________
_____________________________
_____________________________ Řešení:
|
Poznámky |
typ úlohy: žák v textu vyhledá potřebnou informaci a odpoví na otázky
|
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
||
Ročník |
5. |
||
|
Produktivní řečové dovednosti – psaní |
||
Očekávaný výstup RVP ZV
|
CJA-5-3-01 Sestaví gramaticky a formálně správně jednoduché písemné sdělení, krátký text a odpověď na sdělení, vyplní své základní údaje do formulářů. |
||
Indikátor |
CJA-5-3-01.1 Napíše blahopřání, pohlednici nebo krátký neformální dopis kamarádovi. |
||
Ilustrační úloha |
Doplň pohlednici z prázdnin. Můžeš se inspirovat tímto obrázkem.
|
||
Poznámky k úloze |
typ úlohy: žák dopíše pohlednici podle zadání
Správné řešení posoudí hodnotitel. Doporučená kritéria hodnocení:
Např. “in Mexico” (položka 2) vyhovuje obsahovému i gramatickému kritériu, “Mexico” (stejná položka) by splňovala pouze kritérium obsahové. Položka je taktéž považována za správnou i v případě pravopisné chyby, která nemění smysl (např. “swimm every day” – položka 3).
Text uvedený v pohlednici v kulaté závorce je ilustrační, aby žák úlohu splnil stačí za “because” uvést jeden důvod. |
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
|||
Ročník |
5. |
|||
|
Produktivní řečové dovednosti – psaní |
|||
Očekávaný výstup RVP ZV
|
CJA-5-3-01 |
|||
Indikátor |
CJA-5-3-01.2 |
|||
Ilustrační úloha |
Přečti si Petrův e-mail. Poděkuj mu a odpověz, že přijdeš.
|
|||
Poznámky k úloze |
typ úlohy: žák stručně odpoví na e-mail, poděkuje a přijme pozvání Správné řešení posoudí hodnotitel. Doporučená kritéria hodnocení:
Největší význam je přitom přikládán obsahovému kritériu. Drobné formální nedostatky, které nemají vliv na obsahové splnění úkolu (např. “com” místo “come”), neznamenají ztrátu bodů. Možné řešení: Dear Peter,
Yes, I can come. Thank you. (I am very happy.)
Kim |
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
||||||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||||||
|
Produktivní řečové dovednosti – psaní |
||||||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV
|
CJA-5-3-01 Sestaví gramaticky a formálně správně jednoduché písemné sdělení, krátký text a odpověď na sdělení, vyplní své základní údaje do formulářů. |
||||||||||||||||||
Indikátor |
CJA-5-3-01.3 Vyplní osobní údaje ve formuláři. |
||||||||||||||||||
Ilustrační úloha |
Doplň informace o sobě.
|
||||||||||||||||||
Poznámky |
typ úlohy: žák vyplní formulář Správné odpovědi posoudí hodnotitel. Doporučená kritéria hodnocení:
Sledováno je především obsahové kritérium s tím, že položka je obsahově splněna i v případě pravopisné nebo jiné formální chyby, která nebrání porozumění, např. odpověď “swim” k položce “I like”. Lze předpokládat, že u položky “Birthday” budou žáci nepřesně uvádět celé datum svého narození - i v tom případě je odpověď přijatelná, neboť obsahové kritérium je naplněno. |
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
Ročník |
5. |
|
Produktivní řečové dovednosti - psaní |
Očekávaný výstup RVP ZV
|
CJA-5-3-02 Reprodukuje písemně obsah přiměřeně obtížného textu a jednoduché konverzace |
Indikátor |
CJA-5-3-02.1 Písemně převypráví jednoduchý obsah textu s pomocí obrázku nebo osnovy. |
Ilustrační úloha |
Přečti si text . Napiš 5 vět o tom, co dělá Ann každé ráno. Obrázková osnova Ti pomůže.
Ann gets up at 7 o’clock. She has a shower in her bathroom and brushes her teeth. She has cereal and milk for breakfast. She likes it. After breakfast she goes to school. Usually she walks or takes a bus. Lessons start at quarter to nine. Her favourite lesson is Science. She likes animals a lot. She has lunch in the school canteen. She plays tennis on Tuesdays. On Fridays she has piano lessons. She likes music. Ann has dinner at half past six, after dinner she watches TV or listens to music. She goes to bed at nine, she reads books or comics for twenty minutes and then she goes to sleep.
|
Poznámky k úloze |
tp úlohy 1: Žák doplní vynechaná slova do rámečků podle obrázkové osnovy.
typ úlohy 2. žák popíše v jednoduchých kladných větách činnosti podle obrázkové osnovy. Správné řešení posoudí hodnotitel.
Obměna:
např. I get up at 6 o’clock but Ann gets up at 7 o’clock.
|
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
||||||||||||||
Ročník |
5. |
||||||||||||||
|
Produktivní řečové dovednosti - psaní |
||||||||||||||
Očekávaný výstup RVP ZV
|
CJA-5-3-02 Reprodukuje písemně obsah přiměřeně obtížného textu a jednoduché konverzace |
||||||||||||||
Indikátor |
CJA-5-3-02.2 Shrne písemně jednoduchý obsah krátké slyšené konverzace. |
||||||||||||||
Ilustrační úloha |
Poslouchej. Co umí James dělat? Označ, co umí (√) a co neumí (x). Napiš o Jamesovi 6 vět.
…………………………………………………………………………………
Tapescipt: In the afternoon, James does some art. He can draw horses and other animals. He draws with his left hand. His sister practises her German. She likes German. James can’t speak German. He only speaks English.”
|
||||||||||||||
Poznámky |
Řešení:
typ úlohy: Na základě poslechu audionahrávky žák doplní tabulku, na základě které napíše 6 vět.
Správné řešení posoudí hodnotitel.
Předpokládáme, že žáci si nejsou schopni vypsat důležité informace jen na základě poslechu. Doplnění tabulky bude bráno jako pomocný krok. Hodnotitel hodnotí jen produkovaný text. Produkovaný text může obsahovat i údaje neobsažené v tabulce. Např. o Jamesově sestře.
Text: vlastní
|
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
Ročník |
5. |
|
Produktivní řečové dovednosti - psaní |
Očekávaný výstup RVP ZV |
CJA-5-3-03 Obměňuje krátké texty se zachováním smyslu textu. |
Indikátor |
CJA-5-3-03.1 Svými slovy vyjádří smysl textu. |
Ilustrační úloha |
Přečti si krátký text. Kde se rozhovor odehrává?
Peter: Hey, look! These T-shirts are really cool. Daniel: What? I’m sorry. I don’t understand – what does “cool” mean? Peter: Oh, it means “great”. Assistant: Good morning. Can I help you? Peter: Yes, can I have a T-shirt, please? Assistant: Yes, of course. What colour do you want? Peter: Black, please. Assistant: Small, medium or large? Peter: Have you got a small one? Assistant: Yes, we have. Daniel: Small! Is it for you? Peter: No, it ´s for Sue. It’s her birthday on Wednesday.
|
Poznámky |
typ úlohy: Žák napíše kde se rozhovor odehrává
Možnosti správných odpovědí In the shop/ at the shop; a shop; the shop; clothes shop; shop (chybějící předložka nebo člen není na závadu)
Správné odpovědi posoudí hodnotitel. |
RVP ZV – CIZÍ JAZYK
1. stupeň – 2. období (5. ročník)
UČIVO
(slouží ke specifikaci obsahu a rozsahu očekávaných výstupů nebo indikátorů)
Typy textů
formulář, blahopřání, pozdrav, krátký neformální dopis, email, pozvánka, sms, vzkaz, pohlednice např. z prázdnin, žádost, omluva, popis, návod, nápis, jízdní řád, leták, plakát, pokyn, příkaz, říkanka, básnička a písnička, pohádka, komiks
Tematické okruhy
domov, rodina, škola a vyučovací předměty, volný čas a zájmová činnost, město a venkov, názvy povolání, lidské tělo, čas: hodiny, dny v týdnu, měsíce v roce, oblékání, nákupy, jídlo a potraviny, příroda, roční období a počasí, tradice a zvyky, svátky, základní důležité zeměpisné údaje, děti a mládež v jiných zemích Evropy
Slovní zásoba ve vztahu k tematickým okruhům
Jazykové prostředky
- základní fonetické znaky, základní pravidla výslovnosti slov, pravopis osvojených slov a tvarů
- množné číslo podstatných jmen, člen určitý, neurčitý, přídavná jména (základní a přivlastňovací), zájmena (osobní, přivlastňovací, tázací, ukazovací), číslovky (základní, řadové), základní předložky místa a času
- slovesa to be, have, can a známá plnovýznamová slovesa v přítomném čase (prostý a průběhový), rozkazovací způsob
- věta jednoduchá, tvorba otázky a záporu, pořádek slov ve větě, otázky s „who/what/when/where/how/why“, vazba there is/ there are
Poznámky:
- Očekávané výstupy z RVP ZV, které jsou rozpracovány do jednotlivých indikátorů, jsou vyznačeny tučným písmem.
- Netestovatelné očekávané výstupy z RVP ZV včetně rozpracovaných indikátorů jsou vyznačeny odlišnou barvou.
RVP ZV, CJ, 1. stupeň
(Č=čtení s porozuměním, PO=poslech s porozuměním, P=psaní, M=mluvení)
RECEPTIVNÍ ŘEČOVÉ DOVEDNOSTI |
CJ-5-2-01
Rozumí známým slovům a jednoduchým větám se vztahem k osvojovaným tématům. |
Č CJ-5-2-01.1 V textech vyhledá požadované informace. |
Č CJ-5-2-01.2 Rozumí krátkým pokynům v textu. |
PO CJ-5-2-01.3 Rozumí známým slovům a základním větám, které se vztahují k rodině, škole, volnému času a dalším známým tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně. |
PO CJ-5-2-01.4 Rozumí základním číselným údajům. |
PO CJ-5-2-01.5 Rozumí pokynům učitele. |
CJ-5-2-02
Rozumí obsahu a smyslu jednoduchých autentických materiálů (časopisy, obrazové a poslechové materiály) a využívá je při své práci. |
Č CJ-5-2-02.1 |
Č CJ-5-2-02.2 |
PO CJ-5-2-02.3 |
CJ-5-2-03 |
Č CJ-5-2-03.1 |
CJ-5-2-04 |
Č CJ-5-2-04.1 |
Č CJ-5-2-04.2 |
CJ-5-2-05 |
Č CJ-5-2-05.1 |
PRODUKTIVNÍ ŘEČOVÉ DOVEDNOSTI |
CJ-5-3-01 |
P CJ-5-3-01.1 |
P CJ-5-3-01.2 |
P CJ-5-3-01.3 |
CJ-5-3-02 |
P CJ-5-3-02.1 |
P CJ-5-3-02.2 |
M CJ-5-3-02.3 Ústně převypráví obsah textu s pomocí obrázku nebo osnovy. |
M CJ-5-3-02.4 Shrne ústně obsah krátké slyšené konverzace. |
CJ-5-3-03 |
Č CJ-5-3-03.1 |
INTERAKTIVNÍ ŘEČOVÉ DOVEDNOSTI |
CJ-5-4-01 |
M CJ-5-4-01.1 |
M CJ-5-4-01.2 Mluví o tom, co má a nemá rád, co se mu líbí a nelíbí. |